UNCHARTED Legacy of Thieves Collection
بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection مجموعهای ارزشمند برای کنسول پلیاستیشن ۵ تلقی میشود که بهعنوان اولین ورودی این مجموعه به سوی رایانههای شخصی هم محسوب میشود. دو بازی Uncharted 4: A Thief’s End و Uncharted: The Lost Legacy که به ترتیب در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ عرضه شده بودند، در این مجموعه حضور دارند و با توجه به کیفیتی که از هر کدام سراغ داریم، یقینا تجربهای فراموش نشدنی را برایمان رقم خواهند زنند. بالاخره گیمرهای اکونومی کامپیوتر هم این فرصت را پیدا کردهاند که به سراغ ماجراجویی با نیتن دریک دوست داشتنی در آخرین دزدیاش رفته و با آنا و سالیوان همراه شوند.
بازی با وضوح بالاتری همراه شده و هم اکنون در کنار سرعت گیمپلی بالاتر، برخی از پیشرفتهای کلیدی را هم در بخش فنی داشته است. به لطف قدرت بیشتر پلیاستیشن ۵، لودینگها کوتاهتر شدهاند و یقینا یک کامپیوتر قدرتمند هم به همین اندازه پیشرفت را به همراه خواهد داشت. در طی ۱۵ سال گذشته، ناتی داگ برخی از بهترین بازیهای اکشن و ماجراجویی مدرن را برای علاقهمندان فراهم کرده است و سری آنچارتد از جمله قدرتمندترین این موارد است. این بازیها استانداردی جدیدی را برای ژانر به ارمغان آورده و از سبک شوتر عمدتا خطی آن گرفته تا روایتی سینمایی و سوم شخص، همگی فراهم کننده بهترین تجربه برای کاربران خواهد بود.
پیشرفتهای فنی کلیدی
استودیو ناتی داگ همواره بهدلیل تسلط فنی خود در صنعت گیمینگ مشهور بوده است و هر بازی که بازی که پلیاستیشن منتشر میکند، از این تسلط فنی بهره برده شده است. بازیها در هنگام عرضه به نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه محدود بودهاند و این به خودی خود نمیتواند یک مشکل باشد. ناتی داگ به ایجاد حس سینماتیک توجه ویژهای دارد، اما این موضوع میتواند عواقبی هم داشته باشد. اینها یک مسئله مهم در سبک شوتینگ هستند و میتوانند چالشهایی را در بستر نرم افزاری زندگی یا مرگ هم داشته باشد. آنچارتد ۴ و لاست لگسی اولین بازیهایی نیستند که سازنده آنها را با پچ بهروزرسانی میکند تا بتوانند نرخ فریم دو برابری داشته باشند.
با این حال، این مجموعه اولین گزینههایی خواهند بود که میتوانند هدف نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را محقق کنند. البته این حالت مستلزم یک سری المانهای بصری است. وضوح باید به ۱۰۸۰p کاهش پیدا کند و با توجه به اینکه بازیها در کنسول پلیاستیشن ۴ روی این وضوح تجربهای ارزشمند بودهاند، میتوان کاملا آن را قبول کرد. میتوانید در کنسول پلیاستیشن ۵ حالت Performance Plus را در بازی فعال کنید. البته برای این منظور نیازی به تلویزیونی مجهز به پورت HDMI 2.1 ندارید و هر صفحه نمایش با پنل ۱۲۰ هرتز میتواند از آن پشتیبانی کند. چرا که رزولوشن روی ۱۰۸۰p خواهد بود.
المانهای بصری و گرافیکی بهتر
چشمگیرترین المانی که در بازی دیده میشود، گرافیک است. ناتی داگ همچنان به کیفیت تصاویر توجه ویژهای دارد و در کنار آن عملکرد زمینههای بافتی و سایهها را هم حفظ کرده است. شاخ و برگها، ساختمانها، مردم و سایهها با افزایش نرخ فریم میتوانند حالت فازی بیشتری داشته باشند. البته این روند ممکن است به سادگی ناشی از کاهش وضوح هم باشد. هیچ تفاوتی در نورپردازی، بازتاب یا حتی فاصله آنها وجود دارد. نیتن دریک و کلوئی فریزر در بازیهای مربوطه خودشان برخی از نقاط مهم را خواهند داشت و در هر شرایطی، همه المانها و ساختار در پس زمینه دور از دهن، بدون توجه به حالت بصری انتخاب شده قابل مشاهده خواهند بود.
اگر اتفاق خاصی نیفتد، یک تلویزیون ۱۲۰ هرتز میتواند بهترین تجربه را برای شما داشته باشد. از جنگلهای ضخیم گرفته تا کوههایی که پوشیده از برف هستند، میتوانید در جزایر عجیب و غریب تا خیابانهای خیس از باران قدم بزنید. هر اینچ از محیطهای زیبا را میتوانید با جزئیات دیدنی کشف کنید. خودتان را در داستان پردازی سینماتیک با وضوح فوق العاده بالای ۴K غرق کرده و با یک مانیتور واید هم این تجربه را زیباتر کنید. تعدادی از ویژگیهای تنظیم گرافیکی پیشرفته را هم میبینیم که برای تنظیم بافت و کیفیت مدل کاربرد دارند. میتوانید سایهها، بازتابها و انسداد محیط را هم تنظیم کنید.
گیمپلی هیجان انگیز
سیستم فیدبک هپتیک و جلوههای تریگر پویا برای بازی فعال شده است و میتوانید با کنترلر DualSense که از طریق سیم به کامپیوتر شما وصل میشود، از این امکان لذت ببرید. طیف گستردهای از گیم پدهای دیگر را هم میتوانید به کار ببرید و یقینا موس و کیبرد هم از جمله اصلیترین گزینههای شما هستند. وشتیبانی از سیستم RGB را میتوانید با لوازم جانبی کروما ریزر داشته باشید. طیف گستردهای حالتها و پیشرفتهای رایانهای مانند UI بهبود یافته را برای گزینههای بازی، رابطهای کاربری و موارد دیگر داریم و میتوانید از جی پی یو و مدیریت بهتر VRAM استفاده کرده و لودینگ را در بازی به حداقل برسانید.
The Valiant
در بازی The Valiant شما عازم سفری مبتنی بر رستگاری و برادری خواهید شد. این بازی یک اثر RTS است که در قرن ۱۳م اروپا و خاورمیانه جریان دارد. شوالیههای قرون وسطی خود را مدیریت کرده و سطح عملکرد آنها را بهبود بدهید تا در نبردهای خارقالعاده، حضوری موفق داشته باشید. قابلیت آفلاین بهصورت داستانی تکنفره برای افزایش تواناییهای شما و تیم شماست تا بتوانید در نبردهای آنلاین مالتیپلیر از آنها برای مبارزات رقابتی استفاده کنید. ماموریتهای بخش تکنفره بیش از ۱۵عدد خواهند بود که طراحی آنها دستی است (کامپیوتری و هوش مصنوعی نیست). ژورنالهای روایی، سطوح سختی و صحنههای سینمایی منحصر به فردی برای هرکدام از این ماموریتها طراحی شده تا با ارتش دلخواه خود در آنها سرگرم مبارزه شوید.
داستان بازی The Valiant درباره دو دوست صمیمی به اسامی Theoderich و Ulrich است که ۱۵سال پیش علیه یک مجسمه کهن به نام Rod of Aaron شکست خوردهاند. این مجسمه قابلیت جاودانگی برای صاحبش را دارد و شخصیتی شرور به دنبال جمعآوری تمامی تکههای آن است تا یک بار دیگر قدرت شیطانی و سلطهی خود بر دنیا را اعمال کند. شما و برادر قسمخوردهتان که شوالیههای محبوب این سرزمین هستید، باید با ارتش خود به مبارزه پرداخته و نگذارید این اتفاق پیش بیافتد.
Crash Bandicoot 4 Its About Time
داستان بازی Crash Bandicoot 4 Its About Time دقیقا پس از قسمت سوم روایت میشود و با اینکه مانند روال همیشه این سری، قرار نیست با یک داستان عمیق آشنا شویم ولیکن قصه کرش جدید در نوع خود فراتر از قابل قبول ظاهر میشود. همه چیز بازی حالا آپدیت شده و در سال ۲۰۲۰ که «جهانهای موازی و بعدهای دیگر» ترند است، قرار است که ما با کرش و کوکو این بار وارد دنیاهای مختلفی بشویم. هر دنیا هم ماسک قدرتمند خودش را دارد و آکو آکوی دوست داشتنی در برابر آنها عملا هیچ حرفی برای گفتن ندارد!
اگر پیشتر و در بازیهای گذشته کرش با تایتانهای مختلف به قدرتهای متفاوتی میرسیدیم، حالا قرار است با ماسکهای دیگر که دوستان آکو آکو به شمار میروند، تواناییهای خارقالعادهای کسب کنیم. یک ماسک زمان را کند میکند و دیگری قدرت چرخش بینهایت و پرزوری را به کرش میدهد و یا یکی از ماسکها جاذبه زمین را دگرگون میکند. همه این موارد تاثیر کاملا محسوسی روی گیمپلی بازی Crash Bandicoot 4 میگذارند، یعنی نقطه قوت و هسته و قلب اصلی این بازی.
هر شخصی که سری بازی Crash Bandicoot را میشناسد، میداند که نباید با انتظارات ویژهای به سمت داستان و داستانگویی آن برود. ولی خوشبختانه Crash Bandicoot 4 It’s About Time در معرفی ذات داستانی خود به مخاطب تازهنفس هم عالی است و در عرض چند دقیقه به همه میفهماند که قصه در مقابل گیمپلی بازی، چه جایگاهی دارد. در نتیجه تکتک کاتسینهای داستانی، دیالوگهای جالب و کمدی تصویری «کرش بندیکوت ۴»، همواره حکم ارزش افزوده بر کشش گیمپلی چالشبرانگیز و شیرین بازی را دارند.
بااینحال گیمرهایی که از سالها قبل با سری بازی Crash Bandicoot همراه شدند، به کمک این بازی بیشتر لبخند میزنند. زیرا Crash Bandicoot 4 پرشده از ارجاعاتی بهجا و عالی به قسمتهای قبلی است که اصلا برای بازیکنهای جدید مجموعه هم خستهکننده و آزاردهنده نمیشوند. این الگوی رفتاری را میتوانید در بخش به بخش بازی ببینید؛ ارائهی لذت و سرگرمی به همهی مخاطبان و دادن کمی شیرینی بیشتر به طرفدارانی که سالها ماجراجوییهای کرش و کوکو را دنبال کردند.
Maneater: Apex Edition Build 7837297
تصاویر بازی نشان میدهند که Maneater تا چه اندازه گاهی از لحاظ گرافیک فنی، نورپردازی، سایهزنی و حتی ارائهی تصویری نسبتا پرجزئیات از محیطهای مختلف فاصلهی زیادی تا استانداردهای امروز دارد. اما کمتر کسی آن را از این جهات قضاوت خواهد. به بیان بهتر با اینکه بازی جدید خلقشده توسط دو استودیو Tripwire Interactive و Blindside Interactive که شرکت Deep Silver (دیپ سیلور) وظیفهی انتشار آن را برعهده داشت، در برخی بخشها ضعیف و در بعضی قسمتها مانند داستانسرایی و استفاده از موسیقیها خنثی و بدون تاثیر مثبت و منفی به یاد ماندنی روی بازیکن به نظر میرسد، کسی باتوجهبه چنین مواردی از آن گلهمند نمیشود.
روایت قصه با شکار شدن یک کوسهی مادر و نسبتا قدرتمند توسط یک جلاد آبزیان کلید میخورد؛ کوسهای حامله که فرزند او در دستان شکارچی مادر متولد میشود، زخم چاقوی مرد را میپذیرد و با دندانهای خود نیمی از دست او را میکند. بازی Maneater هم در اصل با بازگشت او به آب، شکار شدن انواعواقسام موجودات توسط این خونخوار، جنگ او با انسانها و بزرگ و بزرگتر شدن وی پیش میرود. در همین حین بازی سعی میکند با کمک صدای راوی و برخی کاتسینهای اغراقآمیز فضایی طنز به خود ببخشد و مدام با ذکر حقایق دروغین راجع به کوسهها مخاطب را سرگرم نگه دارد. مراحل آن نیز از رفتن به نقاط گوناگون نقشهای نسبتا کوچک اما شکلگرفته توسط هشت منطقهی متفاوت، کشتن انسانها و آبزیان دیگر، پیدا کردن برخی اشیا در اعماق و شخصیسازی و قدرتمند کردن کوسه توسط گیمر تشکیل شدهاند.
بازی Maneater همیشه سریعتر از آنچه که انتظار دارید، به تکرار میافتد. با اینکه طی چند مرحله رفتن به سراغ موجودی نسبتا قدرتمندتر و تلاش برای شکست او به کمک جاخالی دادن به موقع، قفل کردن موجود روی هدف، گاز گرفتن وی یا ضربه زدن به بدنش جالب به نظر میرسد، بازی به سرعت شما را مثل یک جهان-باز آشنا و نهچندان لایق احترام مجبور به انجام کارهای فرعی میکند. به این معنی که کمعمق بودن سیستم مبارزات بازی باعث میشود نهتنها کار بازیکن از جایی به بعد صرفا به دکمهزنی به موقع خلاصه شود، بلکه به وضوح درک کنید تنها راه شکست منطقی برخی دشمنان رساندن کوسه به سطح آنها است. کوسه را چگونه باید به سطح آنها رساند؟ تکرار، تکرار و تکرار مراحلی که اصولا فرعی و اختیاری خطاب میشوند.
Internet Cafe Simulator 2 The Cabin
بازی Internet Cafe Simulator 2 تجربه جالبی است که شما را به مدیر یک کافی نت تبدیل میکند. سازندگان این بازی را بسیار دقیق و حرفهای طراحی کردهاند و میتوانید از ابزارهای عالی خود برای افزایش ابزارهای داخل کافی نت خود استفاده کنید. شما در روزهای بارانی میتوانید مشتریان بیشتری جذب کرده و از مهارتهای خود برای توسعه درخت مهارت خود استفاده کنید. میتوانید یکی از اعجوبههای تکنولوژی بوده و یک جنگجوی ماهر در کار خود باشید. باید از کافی نت خود محافظت کرده و اجازه ندهید که مشتریان آن کاهش پیدا کند. میتوانید بدهیهای خود را صاف کرده و به فکر باز کردن شعبههای دیگر هم باشید.
در این بازی میتوانید کامپیوترهای خود را بهبود بخشیده و با خرید لایسنس مربوط به بازیها، مشتریان بیشتری کسب کنید. یک خرابه میتواند به یک کافی نت عالی تبدیل شود و همه این کارها در دستان شما خواهد بود. میتوانید بهعنوان یک فرد شایسته در بازی عمل کرده و تجارت کاملا قانونی ایجاد کنید. حتی میتوانید برای مشتریان خود غذا آماده کرده و رضایت آنها را بیشتر کسب کنید. میتوانید یک ژانراتور برق هم فراهم کرده و زمانی که برق در کافی نت برقرار نبود، از آن استفاده کنید. خلاقیت شما بیشترین تاثیر را روی توسعه کافی نت دارد و میتوانید از یک کسب و کار کوچک به یک شغل عالی تبدیل شوید.